Историја уметности
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Упознавање са програм, литературом, начином рада
- |
2. недеља предавање - Ппроблеми проучавања развоја психологије
а. Теорије развоја науке
б. Појам парадигме и развој науке
в. Различита схватања о статусу психологије као науке
г. Развој науке у 17. и 18. веку |
3. недеља предавање - Системи у психологији
а. Дефиниција система
б. Развој система у психологији |
4. недеља предавање - Структурализам
а. Развој науке у 19. веку и њен утицај на осамостаљење психологије
б. Вебер, Фехнер, Хелмхолц
в. Вилхелм Вунт
г. Критике структурализма
д. Савремени структурализам према Пијажеу |
5. недеља предавање - Функционализам
а. Основно питање: да ли се ради о систему?
б. Претече функционализма
в. Виљем Џемс
г. Критике функционализма
|
6. недеља предавање - Бихејвиоризам
а. Претече бихејвиоризма
б. Проблеми изградње психологије као објективне науке
в. Вотсон
г. Примарни и секундарни бихејвиоризам
д. Критике бихејвиоризма
ђ. Два правца развоја бихејвиоризма (Толман и Хал)
е. Скинер |
7. недеља предавање - Гешталт психологија
а. Претече
б. Фи-феномен
в. Оснивачи (Вертхајмер, Кофка, Келер)
г. Феноменолошки метод
д. Концепт поља (Левин)
ђ. Голдштајн и организмичка психологија
е. Утицај гешталтизма (психологија уметности, гешталт терапија, социјална психологија)
ж. Системски приступ у науци (Берталамфи) |
8. недеља предавање - Психоанализа
а. Фројдова биографија
б. Рани развој психоанализе
в. Појам несвесног пре Фројда
г. Критике психоанализе
д. Сукоби и развој ривалских теорија (Адлер и Јунг)
ђ. Развој социјалне психоанализе |
9. недеља предавање - Културно-историјска школа
а. криза психологије
б. културно-историјска теорија Лава Виготског |
10. недеља предавање - Когнитивна револуција
а. Математички утицај на психологију
б. Когнитивна обрада информација
в. Релевантност модела вештачке интелигенције за разумевање когниције
г. Драјфусова феноменолошка критика вештачке интелигенције |
11. недеља предавање - Хуманистичка психологија, позитивна психологија
Трећа сила у психологији |
12. недеља предавање - Квалитативни, културални обрт у психологији
а. квалитативна методолошка револуција
б. културни обрт као реакција на когнитивну револуцију |
13. недеља предавање - Карактеристике савремене психологије
а. Најчешће критике (наука без опште теорије)
б. Најчешћи теоријски модели у савременој психологији |
14. недеља предавање - Традиционални проблеми психологије у њеном историјском развоју
а. Емпиризам - нативизам
б. Моларно - молекуларно
в. Савремени одговор на традиционалне проблеме психологије |
15. недеља предавање - Савремени изазови психологије
|
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
1. Виготски(1927/1996): Историјски смисао психолошке кризе, У: Виготски: Сабрана дела, том 1 Питања теорије и историје психологије, стр. 227-336.
2.Кораћ, Ж.: Школе и системи у психологији, стр. 60-88 (Структурализам), 89-119 (Функционализам), 157-196 (Гешталт психологија)
3.Радоњић, С: Увод у психологију; стр. 17-24 (Тиченер),50-75 (Интроспективне методе), 149-158 (Операционалне дефиниције), 159-168 (Интервенишуће варијабле, хипотетички конструкти),169-206 (Бихејвиоризам и научна објективност), 261-266 (Системи у психологији), 332-353 (Сукоб феноменолошке и бихејвиористичке методологије у савременој психологији)
4. Фројд, С.(1940/2006: Нацрт психоанализе; У: С. Фројд. Комплетан увод у психоанализу. Подгорица: Нова књига, стр. 457-476 (I део: Природа психичког)
5. Фројд, С.(1923/1986): Ја и Оно; У: С. Фројд: Будућност једне илузије и други списи. Загреб: Напријед, стр. 269-301 (Свест и несвесно, Ја и Оно, Ја и Над-Ја, Две врсте нагона)
6. Хол, K. Линдзи, Г.: Теорије личности; 598-628 (Скинер)
Општа допунска литература
1. Вид Печјак: Стварање психологије
2. Ричард Еванс: Градитељи психологије
3. Томас Кун: Структура научних револуција
4. Хјуберт Драјфус: Шта рачунари не могу