Педагогија
Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:
1. недеља предавање - Упознавање са програмом.
- Упознавање са програмом (циљевима, садржајима, начином рада, литературом), правима и обавезама студената, начинима вредновања и оцењивања. |
1. недеља вежбе - Студентски рад кроз историју и рад студената у историји педагогије.
- Интерпретација студентског рада (negotia scholaria) кроз историју школства и универзитета.
- Развој педагошке терминологије – етимологија и интерпретација значења (paideia, humanites, educatio, култура, институција, школа, дидактика, теорија, пракса, професор...).
|
2. недеља предавање - Историја педагогије у систему педагошких дисциплина.
– Предмет и задаци историје педагогије. Однос историје педагогије и других педагошких дисциплина (опште педагогије, компаративне педагогије, школске педагогије, дидактике).
– Однос историје педагогије и других наука (историје, историје филозофије, историје књижевности).
|
2. недеља вежбе - Историја педагогије, историја детињства и историја васпитања.
- Улога истраживања историје детињства и историје вапитања у историји педагогије. |
3. недеља предавање - Системи васпитања у Спарти и Атини.
– Циљеви, садржаји и методе васпитања и образовања у Спарти и Атини.
|
3. недеља вежбе - Како читамо? Анализа изворног дела.
- Анализа текста: Плутарх (1960): „О спартанском васпитању“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 7-10. Литература: Плутарх (1960): „О спартанском васпитању“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 7-10.
|
4. недеља предавање - Педагошка мисао у хеленској филозофији.
- Софисти као учитељи.
|
4. недеља вежбе - Сократ као васпитач.
- Дијалог у васпитању и образовању.
Литература: – Ксенофонт (1960): „Записи о Сократу – Сократова метода“, у Збирка текстова педагошких класика, Саврмена администрација, Београд, стр. 11-13.
|
5. недеља предавање - Платонова васпитна држава.
- Реформација појма paideia.
- Положај васпитања у савршено праведној држави.
- Закони за образовање народа. Образовање владара.
- Критика музичког образовања.
- Васпитна вредност поезије.
|
5. недеља вежбе - Анализа дела (изводи): Платон: Држава.
- Анализа дела (изводи): Платон, Држава.
|
6. недеља предавање - Аристотелова paideia.
- Аристотел као учитељ.
- Утемељење сврхе – циља васпитања.
- Периодизација развоја.
- Интелектуално, морално, естетско и физичко васпитање.
- Изучавање слободних наука.
- Анализа дела (изводи): Аристотел, Политика.
Литература: – Аристотел (1984): Политика, БИГЗ, Београд, стр. 202-214.
|
6. недеља вежбе - Компаративни преглед грчке паидеје.
- Компаративни преглед грчке паидеје (Софисти – Сократ – Платон – Аристотел) |
7. недеља предавање - Васпитање у Хеленизму и Старом Риму.
- Образовање као „секуларна религија“ у Хеленизму.
- Породично васпитање у Римском царству.
- Школство и просвета у Римском царству.
Литература: Медински, Е. Н.: Историја педагогике, стр. 50-56.
|
7. недеља вежбе - Педагошка схватања М. Ф. Квинтилијана.
- Анализа дела (изводи): Квинтилијан, М. Ф. Образовање говорника.
- Историја читања – како су читали Грци, како Римљани? Старе библиотеке.
Литература: Марко Фабије Квинтилијан (1960): „Образовање говорника”, у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 54-65.
|
8. недеља предавање - Васпитање, образовање, просвета и школство у средњем веку.
- Положај детета и карактер васпитања у средњем веку.
- Однос цркве и школе у средњем веку (парохијалне, манастирске и катедралне школе)
- Седам слободних вештина.
- Градске (сенатске, цеховске и гилдијске) школе.
- Ритерска култура и образовање.
Литература: Леон Жлебник (1962): Општа историја школства и педагошких идеја, Научна књига, Београд, стр. 33-40.
|
8. недеља вежбе - Развој универзитета.
- Први универзитети, студентски живот, настава и учење. |
9. недеља предавање - Педагогија хуманизма и ренесансе.
- Еразмо Ротедармски и обнова хуманизма.
- Педагошка мисао Франсоа Раблеа.
Литература: Александар Бановић (1951): „Франсоа Рабле и његов Гаргантуа“, Савремена школа (Београд), бр. 1-2, стр. 117-120.
|
– Светозар Дунђерски (2000): „Еразмо и образовање жена“, Педагошка стварност, Нови Сад, бр. 9-10, стр, 736-747.
9. недеља вежбе - Педагогија хуманизма и ренесансе.
- Анализа дела (изводи): Мишел Монтењ, Огледи о васпитању.
Литература: Мишел Монтењ (1960): „Огледи о васпитању“, у Збирка текстова педагошких класика, Веселин Маслеша, Сарајево, 1964, стр. 84-94.
|
10. недеља предавање - Педагошка мисао Т. Мора и Т. Кампанеле. Педагошка мисао Т. Кампанеле.
– Од Платонове васпитне државе до Града сунца.
– Анализа дела (изводи): Мор, Т. Утопија и Кампанела, Т. Град сунца.
Литература: Томас Мор (1960): „Утопија“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 95-100.
|
– Томазо Кампанела (1960): „Град сунца“, Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 101-109.
10. недеља вежбе - Школе и образовање у време реформације и контрареформације.
- Школе и образовање у време реформације и контрареформације.
- Анализа извора – “Ratio studiorum et institutiones scholasticae societatis Jezu“, (Језуитски школски устав).
Литература: “Ratio studiorum et institutiones scholasticae societatis Jezu“ (Језуитски школски устав), у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, 1960, Београд, стр. 110-114.
|
11. недеља предавање - Педагошко дело Јана Амоса Коменског.
- Живот и педагошки рад Ј. А. Коменског.
Литература: – Јан Амос Коменски (2000): Материнска школа, ЗУНС, Београд.
|
11. недеља вежбе - Припрема за колоквијум.
- Осмишљавање оквирних тема, питања, проблема (колоквијум није обавезан, није предиспитна обавеза) |
12. недеља предавање - Филозофске и анрополошке основе педагогије Ј. А. Коменског.
- Схватање детета и детињства Ј. А. Коменског.
|
12. недеља вежбе - Колоквијум.
- Колоквијум (колоквијум није обавезан, није предиспитна обавеза). |
13. недеља предавање - Ј. А. Коменски као идеолог основне школе.
- Пансофијска основа Велике дидактике.
|
13. недеља вежбе - Дидактика Ј. А. Коменског.
- Анализа изворне литературе: Јан Амос Коменски (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд, стр. 40-108, 156-197. |
14. недеља предавање - Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
- Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
|
14. недеља вежбе - Моралано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
- Морaлано васпитање у педагогији Ј. А. Коменског.
|
15. недеља предавање - Материнска школа Ј. А. Коменског у савременом контексту.
- Комапаративна анализа Материнске школе и савременог текста о породичном васпитању намењеног широком кругу читалаца. |
15. недеља вежбе - Материнска школа Ј. А. Коменског у савременом контексту.
- Комапаративна анализа Материнске школе и савременог текста о породичном васпитању намењеног широком кругу читалаца. |
16. недеља предавање - Педагошке идеје Џона Лока.
- Значај, могућности и циљ васпитања.
- Васпитање и образовање џентлмена.
- Физичко, морално и интелектуално васпитање.
- Садржаји и методе наставног рада.
- Анализа дела (изводи): Џон Лок, Мисли о васпитању.
|
16. недеља вежбе - Схватања Џона Лока о васпитању.
- Анализа метода васпитања Џ. Лока (о дечијој лажи, страху, љубомори ..., награде и казне у васпитању).
|
17. недеља предавање - Концепција природног васпитања Жан Жак Русоа.
- Педагошко дело и идеје Жан Жак Русоа.
- Принципи слободе и природности у васпитању.
- Значај, могућности, суштина, циљ васпитања.
- Садржај, организација васпитања и образовања у појединим фазама развоја.
Литература: – Александар Бановић (1951): „Један осврт на Русоовог Емила”, Савремена школа (Београд), 1951, бр. 3-4, стр. 84-89.
|
17. недеља вежбе - Интелектуално васпитање у делу Ж. Ж. Русоа.
- Учење и поучавање на различитим узрастима, наставни садржаји и методи.
|
18. недеља предавање - Морално и религијско васпитање у делу Ж. Ж. Русоа.
- Принципи природности и слободе у моралном и религијском васпитању.
|
18. недеља вежбе - Радно и васпитање жене у делу Ж. Ж. Русоа.
– Компаративна анализа схватања о радном васпитању Ј. А. Коменског, Џ. Лока, Ж. Ж. Русоа. |
19. недеља предавање - Педагошки програми Француске буржаоске револуције.
- Педагошки програми Француске буржаоске револуције. |
19. недеља вежбе - Анализа референтних часописа из историје педагогије.
- Анализа референтних часописа из историје педагогије: History of education, Padagogica Historca, History od education qortaly. |
20. недеља предавање - Педагошке идеје Јохана Хајнриха Песталоција.
- Педагошки списи и практични педагошки рад.
- Однос педагошке теорије и праксе у делу Ј. Ф. Песталоција.
Литература: – Милорад Ванлић (1964): „Предговор“ (у књизи Како Гертруда учи своју децу), Просвета, Београд.
|
20. недеља вежбе - Васпитање ума, срца и руке Ј. Ф. Песталоција.
- Суштина васпитног процеса, основна начела наставног рада.
- Анализа дела (изводи).
Литература: Песталоци, H. J. (1960): „Вечерњи час једног насељеника“, „Линхард и Гертруда“, „Писмо једном пријатељу о боравку у Штанцу“у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 266-284.
|
21. недеља предавање - Немачка педагогија XVIII и XIX века.
- Кантова предавања из педагогије.
|
21. недеља вежбе - Немачка педагогија XVIII и XIX века.
- Анализа дела (изводи): Кант, И. Васпитање деце.
|
22. недеља предавање - Хербатров педагошки систем.
- Хербартова педагогија (филозофско-научне основе педагошког система, етика и психологија као темељ научне педагогике, циљ васпитања, средства васпитања, настава, васпитање у ужем смислу, хербартовска педагогика).
- Хербартијанство у европској педагогији (Т. Цилер, К. Ф. Стој, В. Рајн).
Литература: Хербарт, Ј. Ф. (1976): Говор при отварању предавања о педагогици (1802), Настава и васпитање, бр. 4, стр. 415-424.
|
Деспотовић, П. (1902): Историска педагогика, Београд, стр. 320-328.
22. недеља вежбе - Хербартово учење о настави.
- Теорија формалних ступњева у настави. Анализа наставне јединице конципиране по теорији формалних ступњева. |
23. недеља предавање - Педагошке идеје Фридриха Фребела.
- Педагошко дело и идеје (природа васпитаника, суштина васпитног процеса, циљ васпитања).
- Основни принципи педагошког рада.
Литература: – Медински, Е. Н.: Историјa педагогије, Београдм стр. 320-337.
|
– Зорослав Спевак (2007): „Коменски, Фребел, Монтесори – од индивидуалног ка универзалном“, Педагогија (Београд), бр. 2, стр. 175-182.
23. недеља вежбе - Значај и улога дечје игре, дечји дарови, дечји вртови Фридриха Фребела.
– Анализа дела (изводи): Ф. Фребел, Васпитање човека.
Литература: – Фридрих Фребел (1960): „Васпитање човека“,у Збирка текстова педагошких класика, Савремена школа, Београд, стр. 346-354.
|
24. недеља предавање - Педагошки погледи Роберта Овена.
– Анализа дела (изводи): Овен, Р. „Говор становницима Њу Ленарка“.
Литература: – Роберт Овен (1957): „Говор становницима Њу Ленарка“, у Нови поглед на друштво, Култура, Загреб, стр. 147-181.
|
24. недеља вежбе - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања. |
25. недеља предавање - Антрополошка педагогија Константина Димитријевича Ушинског.
- Схватања о педагогији као науци.
- Однос педагошке теорије и праксе.
- Циљ васпитања.
- Принципи наставног рада. Личност наставника.
|
25. недеља вежбе - Анализа дела: К. Д. Ушински Човек као предмет васпитања.
- Анализа дела (изводи): К. Д. Ушински Човек као предмет васпитања.
|
26. недеља предавање - Васпитање за демократију Џона Дјуија.
- Васпитање за демократију (школа као социјални микрокосмос).
- Принципи наставног рада.
Литература: – Едвард Клапаред (1920): Педагогија Џона Дјуија, Београд.
|
26. недеља вежбе - Дјуијева „Лабораторијска школа“.
- Дјуијева „Лабораторијска школа“.
|
27. недеља предавање - Педагошка мисао Антона Семијоновича Макаренка.
- Принципи васпитног рада: принцип васпитања у колектву и за кокелктив, принцип радног васпитања.
Литература: – Теодосић, Р. (1965): „Предговор“, у А. С. Макаренко, Педагошка поема, ЗУНС, Београд, стр. 1-20.
|
27. недеља вежбе - Педагошка мисао Антона Семијоновича Макаренка.
- Анализа дела (изводи): А. С. Макаренко, Изабране педагошке расправе, А. С. Макаренко, Педагошка поема.
Литература: – Антон Семијонович Макаренко (1975): Изабране педагошке расправе, Веселин Маслеша, Сарајево, стр. 97-134.
|
– Антон Семијонович Макаренко (1965): Педагошка поема, ЗУНС, Београд, стр. 1-20.
28. недеља предавање - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања. |
28. недеља вежбе - Припрема за испит.
- Осмишљавање оквирних тема, проблема, питања. |
29. недеља предавање - Евалуација програма, рада наставника и студената.
- Евалуација програма, рада наставника и студената. |
29. недеља предавање - Евалуација програма, рада наставника и студената.
- Евалуација програма, рада наставника и студената. |
30. недеља предавање - Евалуација истраживачких задатака које студенти нису реализовали током семестра.
- Презентација резултата истраживачког рада. |
30. недеља вежбе - Евалуација истраживачких задатака које студенти нису реализовали током семестра.
- Презентација резултата истраживачког рада. |
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
− Зорић, В. (2010): Лабораторијска школа Џона Дјуија, Настава и вапитање, год. 59, бр. 4, стр. 646-657.
− Кант, И. (1999): Васпитање деце, Фамилист – Београд, стр, 1-18.
− Коменски, Ј. А. (2000): Велика дидактика, ЗУНС, Београд, стр. 40-108, 157-197.
− Лок, Џ.(1967): Мисли о васпитању, ЗУНС, Београд, стр. 42-92, 129-144.
− Платон (1966): Држава – књига VII, БИГЗ, Београд, стр. 206-237.
− Русо, Ж. Ж. (1989): Емил или о васпитању, Естетика, Ваљево – Београд, стр. 11-44, 76-82, 171-199, 214-229, 231-246.
− Тешић, В. (1987): Општа историја педагогије (ауторизована скрипта).
- Ушински, К. Д. (1957): Човек као предмет васпитања, Сарајево, 13-38.
− Шмит, В. (1970): „Јан Амос Коменски“, Педагогија (Београд), бр. 1, стр. 5–26.