Педагогија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
- - Упознавање са програмом предмета
Упознавање са програмом предмета, организацијом рада, обавезама студената, начином праћења и оцењивања рада студената.

2. недеља
предавање - Школска педагогија као научна дисциплина
Предмет и методологија проучавања Школске педагогије; однос Школске педагогије и других педагошких дисциплина.

3. недеља
предавање - Процес институционализације васпитања; етапе у развоју школе
Појава школе као резултат процеса институционализације васпитања; етапе у развоју школе.

4. недеља
предавање - Функције школе. Будућност институционалног образовања
Функције школе: школа и друштво, школа и наука, школа и свет рада, школа и култура. Различите концепције и будућност институционалног образовања.

5. недеља
предавање - Типологија школа
Различити типови школских институција; критеријуми и могуће типологије школа.

6. недеља
предавање - Развој и конституисање школских система
Одлике процеса конституисања школских система. Етапе у развоју школских система. Правци развоја школских система.

7. недеља
предавање - Структура и организација школских система, детерминанте и правци развоја
Конститутивне компоненте школских система. Различити модели организације школских система. Основне детерминанте развоја школских система (друштвено-политичко уређење, економски развој, научно-технолошки развој, традиција и ниво културне развијености, развој педагошке и сродних наука).

8. недеља
предавање - Структура и организација школских система у страним земљама I
Структура и организација школских система у страним земљама - тенденције и правци развоја школских система европских земаља.

9. недеља
предавање - Структура и организација школских система у страним земљама II
Приказ и анализа структуре и организације одабраних страних школских система.

10. недеља
предавање - Структура и организација школских система у страним земљама III
Показатељи стања развијености и ефеката функционисања страних школских система.

11. недеља
- - Колоквијум
Писмена провера знања из одређених тематских области обрађених у првом семестру.

12. недеља
предавање - Критика и покушаји реформисања школе до почетка XX века
Преглед и анализа критичких приступа и различитих покушаја унапређивања и модификације школског образовања до почетка XX века.

13. недеља
предавање - Савремена критика школе I
Теоријска и практична решења унапређивања школског образовања и развоја алтернативних облика образовања.

14. недеља
предавање - Савремена критика школе II
Анализа одређених дела савремених критичара школе

15. недеља
- - Анализа резултата првог дела курса
Анализа резултата рада у првом семестру; евидентирање реализованих активности и обавеза; договор о раду у другом семестру.

16. недеља
- - Припремни час за реализацију истраживачко-практичног рада студената у школи
Договор o реализацији истраживачко-практичног рада студента у школи са циљем анализе појединих садржајно-структуралних компоненти школе и њихових елемената.

17. недеља
предавање - Садржај и структура школске институције
Основне садржајно-структуралне компоненте школе, међусобни однос компоненти школе, школа као отворен и динамичан систем.

18. недеља
предавање - Социјални систем школе
Чланови школског колектива, положај ученика и наставника у васпитно-образовном процесу и школској институцији. Школска заједница (односи школе са појединцима и институцијама из локалног и ширег друштвеног окружења).

19. недеља
предавање - Школски програм
Различита тумачења појма школски програм, различити приступи програмирању и школским програмима. Активности и процеси школског рада и живота.

20. недеља
предавање - Организација рада и живота школе
Појмовно одређење, елементи организације рада и живота школе - организација рада и организација институције. Могућности креирања околности од стране ученика и наставника.

21. недеља
предавање - Систем управљања и руковођења школском институцијом
Појмовна одређења - управљање и руковођење школским системом и школом. Носиоци и учесници процеса доношења одлука. Врсте и стилови управљања и руковођења и квалитет школског рада.

22. недеља
предавање - Аутономија наставника и партиципација ученика у школском раду и животу
Одређења појмова аутономија наставника и партиципација ученика. Претпоставке и могућности промене положаја и улоге ученика и наставника у васпитно-образовном процесу и школској институцији.

23. недеља
предавање - Законска и програмска основа школског рада
Представљање и анализа законских и нормативних аката и програмских докумената за рад у нашој основној и средњој школи.

24. недеља
предавање - Структура школских активности
Наставне, ваннаставне и ваншколске активности - појмовна одређења, врсте активности, однос различитих школских активности.

25. недеља
- - Истраживачко-практични рад студената у школи
Посета школи и обављање предвиђених активности.

26. недеља
пракса - Професионална пракса студената у предшколској установи

27. недеља
пракса - Професионална пракса студената у предшколској установи

28. недеља
- - Презентација резултата истраживачко-практичног рада студената у школи
Садржајно-структуралне компоненте, начин функционисања и деловања наше основне школе - презентација и заједничка анализа резултата истраживачко-практичног рада студената у школи.

29. недеља
предавање - Евалуација курса
Анализа процеса и резултата курса, евидентирање остварених активности и извршених обавеза, припрема за усмени испит.

30. недеља
- - Испит
Реализација испитних активности - усмени испит.
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Трнавац, Н. (2005): Школска педагогија - предавања и чланци, књига I. Београд: Научна књига – Комерц.
Трнавац, Н. (2005): Школска педагогија - предавања и чланци, књига II. Београд: Научна књига – Комерц.
Општа допунска литература
Трнавац, Н. (2004): Азбучник и типологија школских институција. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета и ИЦ »Доситеј«.
Илич, И. (1982): Доле школе. Београд: БИГЗ.
Основно и обавезно образовање у свету. (1995). Београд.
Савићевић, Д. (1996): Приватне школе у Југославији и свету, Васпитање и образовање, бр. 4, стр. 3 – 33 (фотокопиран сепарат стр. 1-23)
Средње образовање у свету (1996). Београд.
Илич, И. (1980): Доле школе, Београд: Беогрдаски графичко-издавачки завод
Јоргенсен, М. (1977): Школа коју су основали ученици, Београд: Београдски графичко-издавачки завод
Трнавац, Н. (1992): Мале сеоске школе, Београд: Институт за педагогију и андрагогију
Ђелпи, Е. (1976): Школа без катедре, Београд: Београдски графичко-издавачки завод
Нил. А. (1988): Слободна деца Самерхила, Београд: Новинско-издавачко предузеће
Поткоњак, Н. (1989): Куда иде средње образовање, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Десет година реформи образовања у европским земљама (2001), Београд: Министарство просвете и спорта.
Хавелка, Н. (1998): Прилог развијању концепције улоге наставника и улоге ученика у основној школи, Наша основна школа будућности (99-163), Београд: Заједница учитељских факултета Србије.
Квалитетно образовање за све - пут ка развијеном друштву (2002), Београд: Министарство просвете и спорта Републике Србије.
↑↑↑