Педагогија

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Уводно предавање о дисциплини као механизму друштвене контроле.
Процес разредне дисциплине из етичке перспективе – од спољашњег механизма контроле ка подршци аутономном поступању у разреду.
Литература: Трнавац, Н. (1996). Дисциплина ученика - између педагогије вођења и педагогије еманципације. Настава и васпитање, Вол. 45, Бр. 2, стр. 252-265.

2. недеља
предавање - Терминолошке дилеме
Разредна дисциплина и процеси одређивања правила понашања, кажњавања, награђивања, управљања разредом, еманципације.
Литература: Гашић-Павишић, С. (2005). Модели разредне дисциплине (стр. 1-31, 93-198), Београд: Институт за педагошка истраживања.

3. недеља
предавање - Типови разредне дисциплине као индикатор квалитета васпитног деловања
Средства и поступци за одржавање разредне дисциплине сврстани у: а) дисциплину телесног кажњавања, б) дисциплину понижавања личности или апееловања на достојанство, в) прописану дисциплину, г) еманципаторску-договорну дисциплину.
Литература: Трнавац, Н. (2005). „Дисциплинска лествица“ као индикатор нивоа и квалитета васпитног деловања наставника, Иновације у настави, Вол. 18, Бр. 4, стр. 5-20.

4. недеља
предавање - Теорије васпитања и учења и разредна дисциплина.
Утемељење теоријских концепција разредне дисциплине. Бихејвиорaлни и конструктивистички/хуманистички приступ у основи теоријских концепција разредне дисциплине.

5. недеља
предавање - Класификација концепција и стратегија разредне дисциплине
Теорија самоодређења као оквир за класификовање и разумевање етичке димензије концепција (теоријских модела) и стратегија разредне дисциплине. Класификација према усмерености на: а) наставничку контролу понашања ученика и б) подржавање аутономије ученика (теорија самоодређења као критеријум класификовања).
Литература: Тадић, А. (2015). Наставнички модели и стратегије разредне дисциплине (стр. 11-90), Београд: Учитељски факултет.

6. недеља
предавање - Процедурална, интерперсонална и дидактичка стратегија разредне дисциплине.
Шта се подразумева под процедуралном, интерперсоналном и дидактичком стратегијом разредне дисциплине? Анализа два типа сваке од три наведене стратегије разредне дисциплине: а) усмерен на наставничку контролу понашања ученика; б) усмерен на подржавање аутономије ученика.

7. недеља
предавање - Технике разредне дисциплине
Проблематизација примене позитивних вербалних порука као повратних информација о понашању ученика на наставном часу. Кантерове вербалне поруке („Допада ми се...“). Охрабрења као позитивне вербалне поруке о понашању ученика: а) контролишућег и б) информативног типа.

8. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине контролишућег типа 1: изабране теме
1) Концепција разредне дисциплине Ли Кантера: "Чврста дисциплина". 2) Концепција разредне дисциплине Фредерика Џонса: "Позитивна дисциплина". Критичка анализа полазних основа концепција и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу.

9. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине контролишућег типа 2: изабране теме
Стил понашања "чврстог наставника". Елементи и формулисање дисциплинског плана (Кантер). Разредна структура, постављање граница, вежбање одговорности и потпорни системи као технике система позитивне дисциплине (Џонс).

10. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 1: изабране теме
1) Концепција разредне дисциплине Рудолфа Драјкурса: "Дисциплина без суза". 2) Концепција разредне дисциплине Вилијема Гласера: "Квалитетна школа". Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу.

11. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 2: изабране теме
Анализа становишта да је недисциплиновано понашање резултат погрешне претпоставке ученика о начину на који може да обезбеди место и статус у групи и усмерености на демократизацију односа у настави (Драјкурс). Схватање квалитета засновано на доживљају света у коме живимо (свет квалитета). Стилови шефовања и вођења у разредном контексту. Разредни састанци (Гласер).

12. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 3: изабране теме
1) Концепција разредне дисциплине Томаса Гордона: „Обучавање наставника успешности". 2) Концепција разредне дисциплине Алфија Кона: „Изван (уместо) дисциплине". Критичка анализа полазних основа концепције и поступака који се наставницима препоручују за употребу на наставном часу.

13. недеља
предавање - Анализа концепција резредне дисциплине аутономног типа 4: изабране теме
Схватање значаја односа у разреду за раст и развој ученика. Наставничке вештине за изграђивање квалитетних односа са ученицима. Технике професионалног саветника (Гордон). Прогресивна педагогија као основа за разумевање процеса разредне дисциплине. О "псеудоизбору". Критика примене казни и награда. Значај мотива и вредности који доводе до одређеног понашања (Кон).

14. недеља
предавање - Рекапитулација и завршна дискусија.
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Тадић, А. (2019). На дистанци од манипулације: Еманципаторска компонента васпитног рада наставника (стр. 41-53, 81-206). Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду.
↑↑↑