Pedagogija

Не постоје подаци о траженом курсу.
План курса:

1. недеља
предавање - Упознавање са програмом и начином рада
Упознавање са програмом и начином рада, Историја педагогије у систему педагошких и других научних дисциплина; Методолошки проблеми; Приступи прочавању педагошке прошлости – хронолошки и проблемски;

1. недеља
вежбе - Увод у проблемски приступ педагошкој прошлости
Увод у проблемски приступ педагошкој прошлости, представљање основних педагошких проблема који су обухваћени програмом овог курса и подела задужења студентима

2. недеља
вежбе - Системи васпитања Спарте, Атине и Рима
Системи васпитања у Спарти и Атини и преглед основних схватања о васпитању софиста, Сократа, Платона и Аристотела; Школе и образовање у Риму (периоди: родовски, републикански и императорски); М.Ф.Квинтилијан;
Литература: М.Ф.Квинтилијан, О образовању говорника , одломци штамани у Збирци текстова педагошких класика Др.Владета Тешић-Скрипта Е.Н.Медински-Историја педагогике (поглавље о васпитању у Риму)

2. недеља
вежбе - Школе и образовање у средњем веку педагошка мисао у доба хуманизма и ренесансе
Школе и образовање у средњем веку (парохијске, манастирске, и катедралне школе); Универзитети; Схоластички карактер васпитно-образовног рада; Систем ритерског васпитања; Градске (сенатске, цеховске и гилдијске) школе; Педагошка мисао у доба хуманизма и ренесансе; Ф.Рабле, М.Монтењ и Л.Вивес;
Литература: Е.Н.Медински-Историја педагогике *Монтењ-Огледи, Веселин Маслеша, Сарајево, 1964., (Огледи о васпитању) или било које друго издање *Ф.Рабле-Гаргантуа и Пантагруел из Збирке текстова педагошких класика

3. недеља
предавање - Школе и образовање у време реформације и против реформације и Ј.Коменски
Школе и образовање у време реформације; Језуитски систем васпитања; Ј.А.Коменски: личност, списи, значај;
Литература: *Др.Владета Тешић-Скрипта *Часопис Педагогија, Београд, 1970, бр.1. (посвећен 300-годишњици смрти Ј.А.Коменског *Ј.А.Коменски,Велика дидактика, Савез педагошких друштава Југославије, Београд.

3. недеља
предавање - Џ.Лок и Ж.Ж.Русо: личност, списи, значај
Литература: Џ.Лок, Мисли о васпитању, Завод за издавање уџбеника,Београд Ж.Ж.Русо, Емил или о васпитању, Естетика, Ваљево, 1989. Др.Владета Тешић-Скрипта Др.Владета Тешић-Суштина и вредност Русоовог педагошког стваралаштва , Савремена школа бр.7-8, 1962

4. недеља
предавање - Ј.Х.Песталоци и Ј.Ф.Хербарт: личност, практичан педагошки рад, списи
Литература: Ј.Х.Песталоци-Како Гертруда учи своју децу,Просвета, Београд, 1946. Ј.Ф.Хербарт-Општа педагогика изведена из смера васпитања и Нацрт педагошких предавања ,Збирка текстова педагошких класика Др.Војислав Младеновић-О основи науке о васпитању,Геца Кон, Београд, 1932, (поглавља о Песталоцију и Хербарту)

4. недеља
вежбе - Ф.Фребел, К.Д.Ушински: личност и педагошки рад
Литература: Ф.Фребел-Васпитање човека, Збирка текстова педагошких класика К.Д.Ушински-Човек као предмет васпитања, Веселин Маслеша, Сарајево,1957., (предговор писца) и Изабране педагошке расправе и чланци, Завод за издавање уџбеника, Београд, 1960. Радован Теодосић-Педагошко дело Ушинског у књизи Педагошке расправе и чланци К.Д.Ушинског, Београд, 1960.

5. недеља
предавање - Савремени правци у педагогији ХХ века-опште карактеристике и представници
Савремени правци у педагогији ХХ века-опште карактеристике, најизразитији представници: А.Лај, Е.Мојман- експериментална педагогија; Џ.Дјуи- прагматистичка педагогија; Г.Кершенштајнер- културна педагогија, државно-грађанско васпитање и педагогија радне школе; Бергман, Наторп- социјална педагогија; А.Феријер- активна школа; Е.Кеј, М.Монтесори- индивидуална педагогија; А.С.Макаренко- идеје и практичан рад, социјалистичка педагогија; *модели организације васпитно-образовног рада у духу идеја нове школе- Далтон план, Винетка план, Декроли метода, Пројект метод, Манхајмски систем, Јена план, комплексна настава...
Литература: Џ.Дјуи-Васпитање и демократија,1970 Г. Кершенштајнер-Теорија образовања, Геца Кон, Београд, 1939. А.С.Макаренко-Изабране педагошке расправе, Веселин Маслеша, Сарајево, 1975. Др.Владимир Спасић-Увод у нову школу и савремену наставу, Београд, 1928.

5. недеља
- - Тест знања – колоквијум

6. недеља
предавање - Схватања о човеку и односу појединац – друштво у педагошкој прошлости
Различита схватања о човеку и односу појединац – друштво у педагошкој прошлости и значај дефинисања овог проблема за сам процес васпитања
Литература: Ова тема као и све остале предвиђене теме обрађује се на основу целокупне, претходно наведене литературе.

6. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања
Дискусија о теми са предавања на основу упоредне анализе одговарајућих одломака изворне литературе; - схватање о човеку у антици, средњем веку, добу хуманизма и ренесансе...

7. недеља
предавање - Суштина, циљ, значај и могућности васпитања у делима педагошких класика
Схватања о суштини и циљу (циљевима), значају и могућностима васпитања по схватањима педагошких класика;

7. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања на основу упоредне анализе изворних дела
Дискусија о теми са предавања на основу упоредне анализе одговарајућих одломака из изворне литературе;

8. недеља
предавање - Сложеност васпитног процеса и различити аспекти васпитања
Сложеност васпитног процеса и различити аспекти васпитања, њихова међузависност и условна подела на морално, религијско васпитање, телесно и васпитање чула и интелектуално ... по тумачењима педагошких класика;

8. недеља
вежбе - Морално и религијско васпитање по неколико класичних концепција васпитања
Морално и религијско васпитање: концепције – Коменског, Русоа, Песталоција, А.С.Макаренка... - упоредна анализа изворних дела наведених педагога;

9. недеља
предавање - Схватања о природи детета у педагошкој прошлости
Схватања о природи детета у педагошкој прошлости и значај тумачења овог питања за конструисање васпитног процеса;

9. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања
Како су схватали природу детета Платон, Аристотел, Хербарт – Квинтилијан, ренесансни мислиоци, Русо, Песталоци – Коменски, Лок – Кершенштајнер, Дјуји - А.С.Макаренко - дискусија на основу анализе одговарајућих одломака изворне грађе;

10. недеља
предавање - Схватања у педагошкој прошлости о факторима васпитања, методима, средствима;

10. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања
Како су педагози тумачили однос васпитач/васпитаник, ко је у васпитном процесу субјекат односно објекат васпитног процеса, каква је улога родитеља као васпитачи, да ли, када и како награђивати и кажњававати васпитаника ... - Дискусија на основу упоредне анализе изворне литературе

11. недеља
предавање - Учења у педагошкој прошлости о васпитним принципима

11. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања
Полазна тачка дискусије је Кершенштајнерово учење о приниципима васпитног поступања и њиховом функционалном јединству а затим следе резултати упоредне анализе идеја осталих педагога чија су дела обухваћена овим програмом;

12. недеља
предавање - Схватања педагошких класика о школи и настави
Схватања о школи и настави: принципи, методи, садржаји и средства;

12. недеља
вежбе - Дискусија о теми са предавања а на основу тумачења изворних текстова
Дискусија о теми са предавања а на основу тумачења изворних текстова Коменског (о организацији школског система, школе као институције и наставе и схватање о схоларизацији живота) и Русоа (настава у оквиру концепта природно слободног васпитања)

13. недеља
предавање - Почетак развоја педагогије као научне дисциплине
Почетак развоја педагогије као научне дисциплине, и дефинисање њеног односа према филозифији, етици, психологији, антропологији...

13. недеља
вежбе - Настава у концепцијама "старе" и "нове" школе
Учење Хербарта о: теорији формалних ступњева у настави и Дјујиево схватање о школи настави као основа за дискусију о "старој" и "новој" школи;

14. недеља
вежбе - Педагошка теорија и педагошка пракса у прошлости
Разговор о односу педагошке теорије и праксе на основу анализе текста К.Д.Ушинког и даља разрада ове теме на примерима биографско-библиографских података о појединим педагозима (Коменски, Песталоци, Кершенштајнер, Дјуи, Макаренко)

14. недеља
вежбе - Анализа изворних текстова који се односе на тему са предавања
Анализа изворних текстова који се односе на тему са предавања: Хербарт: Општа педагогика изведена из смера васпитања, Ушински: Човек као предмет васпитања ....

15. недеља
- - Евалуација рада у првом семестру

15. недеља
- - Колоквијум – есеј на задату тему која се обрађује уз помоћ литературе
Литература и извори података:
Општа обавезна литература
Напомена: У другом семестру програм је индивидуалан у зависности од теме студија.
↑↑↑