Pedagogy

Pedagogy – Bachelor’s Degree 2014
Evaluation of school education
Status: optional
Recommended Year of Study: 4
Recommended Semester: 7
ECTS Credits Allocated: 6.00
Pre-requisites: -

Course objectives: The purpose of this course is to acquaint students with the function and nature of the evaluation of school education, and to train them to critically examine the different theoretical approaches and practices in school evaluation.

Course description:

Learning Outcomes: By the end of the course students should be able to understand the function, domains and methodological basis of the evaluation in school education, as well as the types and approaches to school evaluation in education system in Serbia.

Literature/Reading:
  • Hebib, E. (2013). Kako razvijati školu – razvojni i reformski procesi u oblasti školskog obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
  • Hebib, E. (2014). Samoevaluacija univerzitetskih nastavnika. Pedagogija, god. 69, br. 3, str. 329-340.
  • Hebib, E. (2015). Školska samoevaluacija kao vrsta evaluacije školskog rada. Pedagogija, god. 70, br. 2, str. 179-187.
  • Hebib, E. i Spasenović, V. (2014). Postupci procenjivanja i mogućnosti unapređivanja kvaliteta školskog obrazovanja u Srbiji. U D. Pavlović Breneselović, Ž. Krnjaja i L. Radulović (ur.), Pedagoški modeli evaluacije i strategije razvijanja kvaliteta obrazovanja (str. 69-87). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
  • Pešić, M. (2004). Samoevaluacija praktičara. U M. Pešić (ur.). Pedagogija u akciji (str.142-163). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
  • Spasenović, V. (2013). Školski sistemi iz komparativne perspektive. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. (str. 138-148)
  • Akreditacija u visokom obrazovanju (drugo dopunjeno i izmenjeno izdanje) (2010). Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije.
  • Priručnik za samovrednovanje i vrednovanje rada škola (2005). Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta i British Council.
  • Pravilnik o ocenjivanju učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju (2013). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 55/13.
  • Pravilnik o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju (2015). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 35/15.
  • Pravilnik o vrednovanju kvaliteta rada ustanova (2012). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 9/2012.
  • Pravilnik o stručno-pedagoškom nadzoru (2012). Službeni glasnik Republike Srbije, br. 34/2012.
↑↑↑